Τρίτη 30 Δεκεμβρίου 2008

ΥΠΝΟΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ

photo:flickr
πηγή:arthrapsiho.blogspot.com/
Σύμβολα: Γιν-Γιανγκ


Ένα σύμβολο χρησιμοποιημένο από εκατομμύρια ανθρώπους κάθε ηλικίας, εθνικότητας, φυλής και φύλου. Το συναντάμε χαραγμένο σε μπρελόκ, περιδέραια, δαχτυλίδια , ζωγραφισμένο σε τοίχους και σε μπλουζάκια. Ένα σύμβολο χρησιμοποιημένο από εκατομμύρια ανθρώπους κάθε ηλικίας, εθνικότητας, φυλής και φύλου. Το συναντάμε χαραγμένο σε μπρελόκ, περιδέραια, δαχτυλίδια , ζωγραφισμένο σε τοίχους και σε μπλουζάκια.Όπως όλα τα σύμβολα μιλά στο ασυνείδητο και μας γοητεύει, μας μαγνητίζει, με ένα μυστηριώδη τρόπο.Εκφράζει το καλό και το κακό λένε κάποιοι - μάλλον πολύ επιφανειακά - και αυτό είναι μόνο μια πολύ παιδική ερμηνεία του συμβόλου.
Όλη η κινέζικη σκέψη και κοσμογονία είναι κλεισμένη σε αυτό το σύμβολο, η ζωή , ο θάνατος, ο φόβος, η δύναμη, το σκοτάδι, το φως.
Το Γιν και το Γιάνγκ είναι οι δύο αντίθετοι και συμπληρωματικοί πόλοι της φύσης.Το Γιάνγκ είναι το άσπρο. Είναι αυτό που ευθύνεται για την κίνηση, την επιθετικότητα, την πρωτοβουλία, τη δημιουργικότητα, την αρσενική δύναμη, τα επιβεβαιωμένα συναισθήματα, τον Ουρανό, το φως, τη λαμπρότητα, τη φωτιά, τη τόλμη, τα βουνά που διεισδύουν στον ουρανό, το θερμό, το σκληρό, το ζεστό. Γιανγκ σημαίνει ''σημαίες που κυματίζουν στον ήλιο'' δηλαδή λαμπρό ή φωτεινό.
Το Γιν είναι το μαύρο. Είναι αυτό που ευθύνεται για το σκοτάδι, την παθητικότητα, την ακινησία, τη δεκτικότητα, το θηλυκό στοιχείο, την έλλειψη ζωής, τη σελήνη, τη νύχτα, το ψυχρό, τις κοιλάδες της φύσης που δέχονται και συντηρούν, προστατεύουν τη ζωή μέσα τους, τη μήτρα στα γυναικείο σώμα, τις σπηλιές, τα στάσιμα νερά, το αδύναμο, το απαλό, το υποχωρητικό, τα σκοτεινά και ύπουλα συναισθήματα. Γιν σημαίνει ''συννεφιασμένος, σκοτεινιασμένος''.
Αυτές οι δύο μορφές ενέργειας αποτελούν εκφράσεις της μίας, μοναδικής, έσχατης πραγματικότητας που είναι πέρα από τη μορφή και την ουσία, πέρα από κάθε δυαδισμό. Το ΤΑΟ.
Αν παρατηρήσουμε το σύμβολο, το Τάι-Τσι Του όπως ονομάζεται, θα δούμε ότι αποτελείται από ένα κύκλο που το ένα του μισό είναι άσπρο με ένα μαύρο σημείο μέσα του και το άλλο του μισό μαύρο με ένα άσπρο σημείο μέσα του. Είναι οι δύο δυνάμεις της φύσης που μάχονται, το λευκό και το μαύρο, έτσι ώστε η μια να διαδέχεται ακατάπαυστα την άλλη και έτσι να δημιουργείται ο κόσμος με τις αποχρώσεις του. Καθώς το σύμβολο κινείται το μικρό μαύρο σημείο μέσα στο αντίθετο μισό άσπρο μεγαλώνει κι ενισχύεται, έτσι ώστε κάποια στιγμή καταλαμβάνει ολόκληρο το χώρο του και το αντικαθιστά.
Αυτή η κίνηση της ενέργειας έχει σαν αποτέλεσμα να δημιουργούνται οι ενδιάμεσες καταστάσεις στη φύση που κάνουν τον κόσμο πολύμορφο, περιπλοκότερο και πιο πλήρη. Στην κίνηση αυτή οφείλεται η αέναη εναλλαγή των τεσσάρων εποχών , η πολυμορφία του εδάφους όπως θα μας ερμηνεύσει το Φενγκ Σουι, οι εναλλαγές του καιρού, οι εναλλαγές της διάθεσής μας, η αέναη γέννηση αρσενικών και θηλυκών σωμάτων. Χωρίς αυτήν, ο κόσμος της ύλης, η ''Μάγια'' σύμφωνα τους Ινδούς, θα ήταν μονότονος, μονόπλευρος.
Η διδασκαλία του Γιν Γιανγκ κρύβεται πίσω από το Φεγνκ Σουι. Αυτή η αρχαία τέχνη της γαιομαντείας στοχεύει στην κατανόηση της φύσης και στην εναρμόνιση των δημιουργικών και δεκτικών ενεργειών του χώρου. Στόχος είναι η ισορροπία. Αυτή η ισορροπία που χρειάζεται στην κάθε περίπτωση.
Έτσι σύμφωνα με αυτή την τέχνη στις κατοικίες των ζωντανών πρέπει να κυριαρχεί η ζωοδότρα ενέργεια Γιανγκ , ιδιαίτερα στα παιδικά δωμάτια. Στα υπνοδωμάτια αντίθετα πρέπει να κυριαρχεί η ενέργεια Γιν αφού είναι χώρος ανάπαυσης και χαλάρωσης. Η υπερβολική ενέργεια γιν προκαλεί ασθένεια, απώλεια , ακόμη και θάνατο. Αντίθετα η ενέργεια Γιν βοηθά το σώμα και θεραπεύει τις ασθένειες, γιατί πάλλεται, σφύζει από ζωή και φέρνει καλοτυχία.
Η διδασκαλία του Γιν Γιανγκ έχει διαποτίσει και τις πολεμικές τέχνες. Το ΤΑΟ είναι πηγή τροφής για την ανάπτυξη των παραδοσιακών πολεμικών τεχνών στην Κίνα. Η δουλειά τους είναι περισσότερο εσωτερική , όπως για παράδειγμα τα μοναστήρια των Σαο Λιν.
Σύμφωνα με τον Ταοϊσμό τα πράγματα έχουν δύο αντίθετες δυνάμεις , το Γιν και το Γιανγκ, δύο όψεις που αλλοστηρίζονται, βοηθιούνται και μάχονται. Αυτές οι αρχές χρησιμοποιούνται για τη φυσική και νοητική προετοιμασία στις Πολεμικές Τέχνες, βασισμένες στην ενέργεια ΤΣΙ που αποτελείται από το Γιν και το Γιανγκ.
Στις πολεμικές τέχνες το Γιάνγκ είναι ακόμα το ανώτερο, η ζωή, η καλοσύνη, η γενναιότητα, η ομορφιά η αρετή , η τάξη. Όλα αυτά τα ηθικά, πνευματικά στοιχεία που χρειάζεται να ξυπνήσουμε μέσα μας για να γίνουμε πολεμιστές και Άνθρωποι. Το Γιν είναι το υποχθόνιο, η κακία, ο εγωισμός, το άσχημο, η αταξία, η παρακμή, το μίσος. Η εκπαίδευση των πολεμιστών είναι μια μάχη του Γιν και του Γιανγκ και ο δρόμος της αυτοπραγμάτωσης.
Η παραδοσιακή Κινέζικη ιατρική βασίζεται στα στοιχεία Γιν και Γιανγκ του ανθρώπινου σώματος. Κάθε αρρώστια θεωρείται διατάραξη της ισορροπίας ανάμεσα στα δύο αυτά στοιχεία. Γενικά , το εσωτερικό μέρος του σώματος είναι Γιανγκ και η επιφάνεια είναι Γιν. Το πίσω μέρος είναι Γιανγκ και το μπροστά είναι Γιν. Μέσα στο σώμα υπάρχουν όργανα Γιν και όργανα Γιάνγκ. Η ισορροπία στο σώμα διατηρείται χάρη στη συνεχόμενη σωστή ροή του ΤΣΙ, ''ζωτική ενέργεια'' που κυκλοφορεί διαμέσου ενός συστήματος ''μεσημβρινών''. πάνω στις γραμμές των μεσημβρινών του σώματος βρίσκονται τα σημεία που εφαρμόζεται η θεραπευτική μέθοδος του βελονισμού.
Αν η ροή του Τσι ανάμεσα στα στοιχεία Γιν και Γιανγκ σταματήσει, το άτομο αρρωσταίνει και η αρρώστια θεραπεύεται με την τοποθέτηση βελόνων σε διάφορα σημεία του σώματος που αποκαθιστούν τη ροή του Τσι. Αυτές είναι μερικές από τις εφαρμογές την πανάρχαιας διδασκαλίας του Γιν και του Γιανγκ. Τόσο αρχαία όσο και τα βουνά και οι κοιλάδες που σχηματίζονται από την κίνησή του. Τόσο σοφό όσο τα άστρα και η ζωή που υπάρχουν επειδή αυτό υπάρχει. Όπως σε κάθε αρχαία γνώση απλά προσπαθούμε να ακούσουμε , να ερμηνεύσουμε το μεγαλείο και τη γνώση που κρύβει. Όποιος συνειδητοποιεί το Γιν και το Γιανγκ ερμηνεύει το σύμπαν και γίνεται συνεργός της αέναης ροής των πραγμάτων. Της Εξέλιξης.

ΥΠΝΟΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ

Ο Ύπνος στην ελληνική μυθολογία.

Ο ύπνος ήταν ο ένας από τους τέσσερις γιούς του Ερέβου και της Νύχτας και αδελφός του Μόρου, του Κηρός, του Ονείρου και του Θανάτου. Μάλιστα με τον τελευταίο, το Θάνατο, λέγεται ότι ήταν δίδυμοι. Γεννήθηκε στο νησί της Λήμνου, το «Νησί των Ονείρων», λατρευόταν όμως εκτενέστερα, όπως μαρτυρούν τα ιερά τα αφιερωμένα σ’ αυτόν και τα αγάλματα του που έχουν ανακαλυφθεί σε πολλά μέρη σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Στις αναπαραστάσεις του τον συναντάμε ως έναν όμορφο νεαρό, με γλυκιά και ήρεμη φυσιογνωμία. Από τους κροτάφους του ξεπετάγονταν δυο μικρά φτερά που του προσέδιδαν την εντύπωση του ανάγλυφου.
Ο Ύπνος εργαζόταν τη νύχτα πλανώμενος ήσυχα και πράα σε όλη τη γη και χύνοντας από ένα κέρας τα όνειρα. Μι χαρακτηριστική αναπαράσταση του τον παρουσιάζει να κοιμάται σε μια κλίνη και γύρω του να πετούνε μικρά φτερωτά παιδιά, τα όνειρα.
Πρόκειται για μια θεότητα αρκετά αγαπητή στους ανθρώπους. Ο Ύπνος είναι αυτός που χαρίζει την ξεκούραση στους ανθρώπους, την ανάπαυση του σώματος από τους κόπους της ημέρας και την απαλλαγή του πνεύματος από τις μέριμνες του βίου. Αφορά δε και τους θεούς, αφού και οι θεοί κοιμούνται, σύμφωνα με τον Όμηρο.
Ο Ύπνος ήταν για τους αρχαίους ο θεός όλων των θεών και των ανθρώπων.

Σήμερα… ο ύπνος…

0 ύπνος στη σημερινή εποχή, τόσο στην ποσότητα όσο και στην ποιότητά του, μοιάζει να είναι ένα δύσκολο θέμα, σε σημείο μάλιστα να έχει καταντήσει ένα πραγματικό πρόβλημα για πολλούς. Είτε λόγω των αυξημένων επαγγελματικών μας υποχρεώσεων και των νυχτερινών ωραρίων είτε λόγω των διατροφικών μας συνηθειών είτε εξαιτίας της έντονης παρουσίας του άγχους στο σημερινό τρόπο ζωής είτε λόγω των καθοριστικών αλλαγών στις συνήθειες της καθημερινής διαβίωσης, οι άνθρωποι σήμερα παραπονιούνται ή ότι δεν κοιμούνται επαρκώς ή ότι δεν κοιμούνται καλά. Μάλιστα η συγκεκριμένη ανεπάρκεια σ’ αυτήν τη βασική και απαραίτητη καθημερινή συνήθεια, συνεπάγεται την εμφάνιση και άλλων πολλών προβλημάτων. Τι είναι όμως αυτό το κοινό αλλά περίεργο από τη φύση του φαινόμενο που ονομάζεται ύπνος;


Ορισμός και χρησιμότητα του ύπνου

Ο ύπνος ορίζεται ως η κατάσταση κατά την οποία προκαλείται προσωρινή και περιοδική απουσία της συνειδητότητας του ανθρώπου από το οικείο φυσικό περιβάλλον, με τρόπο όμως που να εξακολουθούν οι ζωτικές λειτουργίες. Με άλλα λόγια, με περιοδικό ρυθμό και για κάποιο χρονικό διάστημα, το άτομο παύει να έχει επαφή με το εξωτερικό περιβάλλον, η συνείδησή του αποσύρεται προς τα «μέσα» και «χάνει» τον έλεγχο της βούλησής του.
Έχει υπολογιστεί ότι περνάμε το ένα τρίτο της ζωής μας στο να κοιμόμαστε, βυθισμένοι σε έναν κόσμο που λίγο καταλαβαίνουμε. Με δικές του παραμέτρους χώρου και χρόνου πολύ διαφορετικές από τη δική μας πραγματικότητα. «Ζούμε» σ’ αυτόν μέσα από τα «παράξενα» όνειρα και το πρωί, στην κατάσταση της εγρήγορσης, θυμόμαστε ελάχιστα πράγματα από το ολονύχτιο «ταξίδι» μας.
Η προσωρινή και παροδική αυτή παρουσία μας σ’ αυτήν τη ξεχωριστή διάσταση είναι μια τελείως αναγκαία πράξη, που σκοπό έχει την νευροβιολογική ανανέωση του οργανισμού και την ψυχολογική αποφόρτιση και αναζωογόνηση του ατόμου. Αν λείψει ο ύπνος από τη ζωή μας σε εξακολουθητικό ρυθμό, εμφανίζονται διαφόρων ειδών προβλήματα υγείας.
Από οργανική άποψη ο ύπνος συνδέεται με την αποβολή άχρηστων προϊόντων του μεταβολισμού, με την ωρίμανση του νευρικού συστήματος , ειδικά στα βρέφη, και κυρίως με την εξαφάνιση ενός μεγάλου αριθμού νευρικών ερεθισμάτων που βομβαρδίζουν τον εγκέφαλο όλη μέρα. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, με τον καταιγισμό των πληροφοριών στον ανθρώπινο εγκέφαλο από τα χιλιάδες ερεθίσματα, τα εγκεφαλικά νευρικά κύτταρα και κυκλώματα υφίστανται έναν λειτουργικό κορεσμό. Τη νύχτα, και ενώ εμείς κοιμόμαστε, όλες αυτές οι πληροφορίες συσσωρεύονται και μεταφέρονται στη μνήμη, αφήνοντας ελεύθερο και ανανεωμένο το «πεδίο εργασιών» του εγκεφάλου για την επόμενη μέρα που θα ακολουθήσει.
Από ψυχολογική άποψη, μέσω των ονείρων μας φαίνεται να βιώνουμε μια συνέχεια της συναισθηματικής μας ζωής και τότε, όπως πρεσβεύει ο Φρόιντ, ικανοποιούνται οι επιθυμίες μας και αποφορτίζεται ο συναισθηματικός μας κόσμος από κάθε λογής ψυχολογικές εντάσεις. Με άλλα λόγια, μέσω των ονείρων είναι σαν να πρωταγωνιστούμε σε θεατρικές παραστάσεις που αναπαριστούν την εσωτερική συναισθηματική μας ζωή, με σκοπό πάντα την απαλλαγή από τα μεγάλα φορτία που αυτή προκαλεί στο άτομο. Έτσι το άτομο ξυπνά κάθε μέρα αποφορτισμένο συναισθηματικά και ανανεωμένο, για να μπορεί να συνεχίσει τη ζωή του σε καινούριες βάσεις, με νέες κάθε φορά δυνάμεις.
Συνολικά, όπως φαίνεται από τα παραπάνω, ο ύπνος αποτελεί μια σπουδαία δυνατότητα συστηματικής ανανέωσης και ενδυνάμωσης του ατόμου βιολογικά και ψυχολογικά για την καθημερινή ζωή του. Η σημαντικότητά του στη διατήρηση του οργανισμού μας αποδεικνύεται εξάλλου από τις σοβαρές διαταραχές που προκαλούνται από την έλλειψή του.
Με παρατηρήσεις έχει βρεθεί, κάτι οικείο σε όλους μας, ότι μετά από είκοσι ώρες αϋπνίας αρχίζουν να εμφανίζονται σημεία υπερβολικής κούρασης, κοκκίνισμα των ματιών, αδυναμία στην ικανότητα αντίληψης και συχνά λάθη, οφθαλμικές ψευδαισθήσεις, αστάθεια του σώματος, ζαλάδες, μείωση της ακουστικής ικανότητας, αδυναμία συγκέντρωσης, σύγχυση και ελάττωση της μνήμης και της ικανότητας για μάθηση. Έχει ακόμα παρατηρηθεί σημαντική αύξηση στον απαιτούμενο χρόνο επούλωσης των σωματικών τραυμάτων και κακώσεων, ενώ κάτι τέτοιο θα λέγαμε ότι ισχύει και στον ενδότερο ψυχολογικό κόσμο. Η έλλειψη ύπνου ευνοεί και την εμφάνιση σακχαρώδη διαβήτη, αφού αυξάνει την ανθεκτικότητα στην ινσουλίνη.
Σοβαρά είναι επίσης τα συναισθηματικά αποτελέσματα, καθώς το άτομο εξ αιτίας της έλλειψης ύπνου παρουσιάζει έντονη ευερεθιστότητα, νευρικότητα, επιθετικότητα, συναισθηματική αστάθεια, κακή διάθεση, ατονία, κούραση και μελαγχολία. Γενικά τείνει να απαντά στα διάφορα ερεθίσματα με αντιδράσεις απόλυτα δυσανάλογες σε σχέση με τη σημασία τους.
Με όλα τα παραπάνω ένα άτομο αποτελεί, αν μη τι άλλο, μη λειτουργική και υγιή ύπαρξη για τον εαυτό του και σε χειρότερες ακόμη καταστάσεις μπορεί να γίνει ένας πραγματικός δημόσιος κίνδυνος. Έχει βρεθεί ότι ένα μεγάλο ποσοστό π.χ. αυτοκινητιστικών ατυχημάτων οφείλεται στον ύπνο κατά την οδήγηση. Οι συνέπειες λοιπόν δεν αφορούν μόνο τον τομέα της υγείας, αλλά και της οικονομίας, ενός τομέα απόλυτα συνυφασμένου με την υγεία των πολιτών και την παραγωγικότητα τους, η οποία επίσης σαφώς μειώνεται σε συνθήκες έλλειψης ύπνου.


Μελέτη του ύπνου

Από την αρχαιότητα δίνεται μεγάλη σημασία στη σχέση του ύπνου και της καλής υγείας. Ο Ιπποκράτης ισχυριζόταν ότι «ένας καλός γιατρός πρέπει πάντα να ξέρει να ακούει με προσοχή τα όνειρα του ασθενούς του», ενώ ο φιλόσοφος και επιστήμονας Αριστοτέλης δίδασκε ότι τα όνειρα είναι μια πιστότατη αντανάκλαση της συνολικής κατάστασης της υγείας των ανθρώπων. Η συσχέτιση αυτή προωθεί και σήμερα την εντατική έρευνα πάνω στο φαινόμενο του ύπνου από τους σύγχρονους επιστήμονες.
Η έρευνα αυτή πραγματοποιείται με τη βοήθεια εθελοντών από εξειδικευμένο προσωπικό σε ειδικούς χώρους που ονομάζονται εργαστήρια ύπνου. Η κυριότερη μέθοδος είναι ο συνδυασμός του ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος (ΗΕΓ) για την παρατήρηση της ηλεκτρικής δραστηριότητας του εγκεφάλου και της παρακολούθησης με τηλεοπτική κάμερα των κινήσεων του σώματος κατά τη διάρκεια του ύπνου. Έτσι βρέθηκαν και μετρήθηκαν οι εξής φάσεις του ύπνου:
ΠΡΩΤΗ ΦΑΣΗ: Λέγεται και υπναγωγική. Ο εγκέφαλος παρουσιάζει την ίδια ηλεκτρονική δραστηριότητα με την εγρήγορση. Επέρχεται σταδιακή σωματική μυϊκή χαλάρωση και εμφανίζονται φευγαλέες εικόνες που συνδέονται με τον κόσμο των ονείρων. Ο καρδιακός ρυθμός αρχίζει να επιβραδύνεται. Το ξύπνημα είναι πολύ εύκολο σε αυτή τη φάση.
ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΑΣΗ: Φάση του ελαφρύ ύπνου. Δραστηριοποιούνται ειδικές ομάδες κυττάρων που ονομάζονται άτρακτοι ύπνου. Τα μάτια αρχίζουν να γυρίζουν γύρω – γύρω και αργά.
ΤΡΙΤΗ ΦΑΣΗ: Η ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου έχει μειωθεί κατά πέντε φορές. Η καρδιακή συχνότητα, η αρτηριακή πίεση και η θερμοκρασία του σώματος ελαττώνονται, ενώ το ξύπνημα γίνεται πια πολύ δύσκολα.
ΤΕΤΑΡΤΗ ΦΑΣΗ: Φάση του πολύ βαθύ ύπνου. Στο εγκεφαλογράφημα εμφανίζονται τα λεγόμενα κύματα δέλτα. Η πίεση, ο σφυγμός και η θερμοκρασία έχουν φτάσει στις χαμηλότερες τιμές τους. Το ξύπνημα γίνεται πάρα πολύ δύσκολα και μόνο με πολύ ισχυρά ερεθίσματα.
ΦΑΣΗ REM (Rapid Eye Movement - γρήγορες κινήσεις των ματιών): Μετά από ενενήντα λεπτά που διαρκούν οι παραπάνω φάσεις το εγκεφαλογράφημα παρουσιάζει ξαφνικά μια έντονη δραστηριότητα, όμοια με της εγρήγορσης. Η κυκλοφορία και η θερμοκρασία αυξάνονται και οι βολβοί των ματιών παρουσιάζουν μεγάλη κινητικότητα. Είναι η φάση του ονειρέματος. Το άτομο σ’ αυτή τη φάση στριφογυρίζει στο κρεβάτι του. Συνολικά ονειρευόμαστε περίπου ενενήντα λεπτά κάθε νύχτα, αφού όλες οι παραπάνω φάσεις επαναλαμβάνονται με την ίδια σειρά 4-6 φορές. Η διάρκεια της φάσης REM αυξάνεται όσο πλησιάζει το ξημέρωμα.
Αν και το φαινόμενο του ύπνου είναι ξεχωριστό για κάθε άνθρωπο, έχει υπολογιστεί αρκούν 5-8 ώρες ύπνου κάθε βράδυ για μια καλή υγεία. Σε περασμένα χρόνια το διάστημα αυτό ήταν μεγαλύτερο, π.χ. ο μέσος όρος ωρών ύπνου ήταν 9 το 1910, ενώ σήμερα είναι 7 ώρες.
Στις Μεσογειακές χώρες παρατηρείται το φαινόμενο του καθημερινού μεσημεριανού σύντομου ύπνου διάρκειας 30’ – 90’ (σιέστα) κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Για να υποφέρει καλύτερα τις μεγάλες θερινές θερμοκρασίες και τις μακριές ημέρες, ο οργανισμός χρειάζεται στη μέση της ημέρας ένα μικρό διάλλειμα μετά το μεσημεριανό γεύμα, οπότε και οι ζωτικές λειτουργίες πέφτουν σε ρυθμό για την πραγματοποίηση της πέψης. Είναι μια καλή συνήθεια που ανανεώνει το άτομο για το υπόλοιπο της ημέρας σωματικά και ψυχολογικά.
Στην αρχαιότητα μεγάλη ήταν η σημασία του ύπνου και των ονείρων στη ζωή των ανθρώπων. Υπάρχουν αρκετές αναφορές σε αρχαία κείμενα, στους Ορφικούς ύμνους, στον Όμηρο, στα φιλοσοφικά έργα κλπ. Μάλιστα, τόση ήταν η σπουδαιότητά του, που το φαινόμενο του ύπνου και τα όνειρα ήταν τμήμα της θεουργικής θεραπευτικής που αφορούσε τη θεραπεία των ασθενών με την επέμβαση των ιερέων – θεραπευτών στους ναούς – ιερά – θεραπευτήρια, όπως τα Ασκληπιεία. Πρόκειται για τη διαδικασία της «εγκοίμησης». Ήταν μια αρχαία πρακτική με θεραπευτικό σκοπό, κατά την οποία οι ασθενείς πήγαιναν στο ναό και μετά από κατάλληλη εξαγνιστική προετοιμασία σωματική και ψυχολογική, τις κατάλληλες θυσίες στους θεούς και τις ιεροτελετουργίες, (εγ)κοιμώνταν για να δεχτούν μέσα στον ύπνο τους το θεόσταλτο όνειρο ή την επίσκεψη του θεού ή του ιερού του όφεως ή του ιερέα που θα παρουσίαζε την κατάλληλη θεραπεία ή κάποια παρέμβαση προφητικού χαρακτήρα, επιβοηθητική για το άτομο.
Η διαγνωστική λοιπόν και η θεραπευτική μέσα από τον ύπνο αποτελούσαν τμήματα της αρχαίας παράδοσης και είναι κατανοητή η ενασχόληση της σύγχρονης επιστήμης με αυτά. Ο ύπνος εξάλλου, είναι θέμα που πάντα απασχολεί τον άνθρωπο.

Διαταραχές του ύπνου

Έχουν διαγνωσθεί περίπου 80 διαφορετικές παθολογικές καταστάσεις που έχουν σχέση με τον ύπνο. Σήμερα το 30% του πληθυσμού των αναπτυγμένων χωρών φαίνεται να υποφέρει απ’ αυτές. Τα συχνότερα προβλήματα είναι οι αϋπνίες, η υπνηλία, η ναρκοληψία, το ροχαλητό, η άπνοια κατά τη διάρκεια του ύπνου, οι εφιάλτες, η υπνοβασία κ.α. Η κάθε κατάσταση έχει τα δικά της αίτια αλλά καταλήγουν όλες στη έλλειψη ικανοποιητικού ύπνου και στα επερχόμενα δευτερεύοντα προβλήματα που αυτή επιφέρει. Είμαστε λοιπόν μια κοινωνία με διαταραγμένο ύπνο;


Για έναν καλό ύπνο

Μία ικανοποιητική ωστόσο ποσότητα ύπνου δεν είναι εύκολο κατόρθωμα. Πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη πολλούς και διαφορετικούς παράγοντες για να επιτύχουμε μια ευχάριστη και αποτελεσματική εμπειρία ύπνου κάθε νύχτα.
Σύμφωνα με τις παραμέτρους που ευνοούν ή αντίθετα δυσχεραίνουν τον ύπνο, υπάρχουν ορισμένες πρακτικές συμβουλές βοηθητικές για να αποκοιμηθούμε γλυκά και βαθιά…

Αποφεύγουμε:
- τα μεγάλα γεύματα πριν τον ύπνο.
- Τη λήψη υπερβολικής ποσότητας αλκοόλ
- Το κάπνισμα
- Τη λήψη καφεΐνης
- Τους καβγάδες και τις έντονες συζητήσεις
- Την παρακολούθηση ταινιών θρίλερ ή άλλων που προκαλούν έντονα και αρνητικά συναισθήματα
- Την έντονη σωματική αμέσως πριν τον ύπνο
- Τις αρνητικές σκέψεις
- Το φόβο μας για οτιδήποτε και ειδικά για το αν θα κοιμηθούμε
- Τη συχνή χρήση του υπνοδωματίου ή του κρεβατιού για άλλους λόγους από αυτούς που προορίζονται
- Τη συχνή λήψη υπνωτικών φαρμάκων

Προσέχουμε:
- να διατηρούμε λιτό, καθαρό και ζεστό το υπνοδωμάτιο μας
- να έχουμε καθαρά κλινοσκεπάσματα
- να διατηρούμε χαμηλό φωτισμό
- να χαλαρώνουμε με ένα ζεστό ντους και ένα ποτήρι γάλα πριν τον ύπνο
- να διαβάζουμε ευχάριστα και ποιοτικά αναγνώσματα ή να ακούμε απαλή και ποιοτική μουσική πριν τον ύπνο
- να ξαπλώνουμε για ύπνο επειδή και όταν νυστάζουμε
- να ασκούμαστε σωματικά σε καθημερινή βάση
- να σηκωνόμαστε από το κρεβάτι αν δεν μας παίρνει ο ύπνος και να ασχολούμαστε με κάτι ευχάριστο μέχρι να νυστάξουμε
- να διατηρούμε ένα τακτικό πρόγραμμα ύπνου


Ας αντιμετωπίσουμε λοιπόν τον ύπνο σαν μια ξεχωριστή λειτουργία και ας του δώσουμε την ανάλογη σημασία και προσοχή. Χωρίς άγχος, με ατομική πειθαρχία και πρόγραμμα, θα καταφέρουμε να απολαμβάνουμε την απόλυτη φυσιολογική και ευεργετικότατη αυτή δραστηριότητα σε κάθε περίοδο της ζωής μας. Καλό μας ύπνο και … όνειρα γλυκά!


ΚΟΚΟΛΑΚΗ ΧΡΥΣΟΥΛΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: